قفس ، قفس است حتی اگر...

قبلاً درباره ی آرک تایپ ها توضیح داده بودم که مجدداً اشاره ای کوتاه به آرک تایپ های معصوم و کودک می کنم و سپس درباره ی مبحث ِ جدیدی که در کلاس ِ یونگ صحبتش بود که خیلی خیلی برام جالب و جذاب بود ، می پردازم . 

 

ناخودآگاه ِ ما از دوبخش تشکیل می شود :  

ناخود آگاه ِ شخصی  

ناخود آگاه ِ جمعی 

 

آرک تایپ ها یا کهن الگوها در ناخودآگاه ِ جمعی ِ ما قرار دارند ، یعنی الگوهای کهن و تاریخی ای هستند که در طول ِ تاریخ ِ بشریت از نیاکانمان به ارث رسیده است . در واقع ما از بی نهایت امکانات یا آرک تایپ بخورداریم. برخی از آرک تایپ ها در حالت دادن به شخصیت ِ ما بسیار موثرند که آرک تایپ های معصوم و کودک هم جزو ِ آن ۱۰ آرک تایپ هستند . 

 

زمانی که از هیچ چیز نمی ترسیم و احساس ِ امنیت می کنیم و احتیاجات ِ ما به راحتی توسط ِ دیگران پاسخ داده می شود در واقع در آرک تایپ ِ معصوم هستیم که گفتیم این معصومیت در واقع به معنای ناآگاهی ست .  

 

انسان وقتی در طول ِ زندگی و در مراحل ِ مختلف ، ضربه های سنگین ِ روحی خورده و رنج را تجربه می کند ، در واقع به این مرحله سقوط ِ از بهشت می گویند . وقتی از بهشت ِ امنی که داریم سقوط می کنیم وارد ِ آرک تایپ ِ کودک می شویم . سقوط ِ از بهشت به انسان عدم ِ امنیت را وارد می کند . در این مرحله احساس ِ ترس ، عدم ِ امنیت ، غم و خشم را تجربه می کنیم . در واقع از بهشت ِ ناآگاهی بیرون آمده و سفر ِ زندگیمان را آغاز می کنیم که این سفر ، سفر ِ آگاهی ست و به هیچ وجه آسان نیست و رنج های بسیاری در پی دارد . کودک به علت آسیب هایی که به او وارد شده ابتدا از رنج هایش فرار می کند و یا آنها را انکار می کند . سپس به مرحله ای می رسد که می خواهد این رنج ها را بیان کند و تازه درین مرحله قدمی به سمت ِ آگاهی برمی دارد. سپس آگاهتر شده و رنج هایش را می پذیرد و به دنبال ِ کمک می گردد . در این زمان است که وارد ِ آرک تایپ ِ وَندرِر  می شویم .  

 

آرک تایپ ِ وَندرِر

 

وَندرِر یعنی سرگردان ، جستجوگر ، یابنده . 

هدفش خود مختاری ست و وظیفه اش ، یافتن ِ هویت !  

این آرک تایپ ، مهم ترین آرک تایپ ِ ماست و در واقع انسانی که در کودکی به سر می برد را به فردی بالغ تبدیل می کند . 

 

وَندرِر داستان ِ شوالیه ایست که به سفری دور و دراز می رود و گنجی پیدا می کند . این گنج نماد ِ خود ِ حقیقی یا Self است. 

 

وقتی سفر ِ زندگی مان را آگاهانه شروع می کنیم و به دنبال ِ کشف ِ ناشناخته ها می رویم در واقع زندگی مان در سطحی بسیار عمیق تر آغاز می شود . زمانی آرک تایپ ِ وَندرِر در ما فعال می شود که از خود می پرسیم : من چه کسی هستم ؟ به دنبال ِ چه چیزی هستم ؟ برای چه زندگی می کنم ؟ در واقع وَندرِر به دنبال ِ پیدا کردن ِ خود است . 

 

باید مراقب باشیم چون این آرک تایپ خطر هم دارد و زمانی ست که فرد از آن به عنوان ِ ماسک ِ کودک استفاده می کند و تسخیر ِ آن می شود . در این حالت فرد حرف ِ هیچ کس را نمی پذیرد و در یک خودخواهی ِ کودکانه قرار می گیرد. در واقع کودکی ست که برای فرار از رنج ، ماسک ِ وَندرِری به صورت زده و در انزوا فرو می رود . 

 

وَندرِر به هیچ مرام و مکتبی اکتفا نمی کند و در تمام ِ زمینه ها تفکر ِ ویژه ی خود را دارد . او راه ِ خود را ، خودش پیدا کرده و دنباله روی ِ دیگران نیست ! راه های مختلف را امتحان می کند و راه ِ ویژه ی خود را می یابد .  

وَندرِر در زندگی ِ معنوی اش بسیار شکاک است اما در تاریکی ِ وجود ِ خود به یک باور ِ شفاف و عمیق دست پیدا می کند . ایمانی که بسیار قوی ست و از روی ِ آگاهی ست نه تقلید از دیگران . 

 

آرک تایپ ِ کودک به محض ِ سقوط از بهشت فعال می شود ولی آرک تایپ ِ وَندرِر به محض ِ احساس ِ اسارت فعال می شود .  

آن چیزی که به انسان ها بسیار فشار می آورد و آنها را به اسارت در می آورد ، وضع ِ موجود ِ زندگی ست که شامل ِ نقش ها ، افکار ، عقاید ، ارزش ها و ... است . فشار برای ثابت ماندن در یک وضعیت و عدم ِ تغییر است . بسیاری از مواقع ما اسیر ِ یک فکر ، احساس ، اسیر ِ یک رفتار یا باور یا ارزش هستیم و در اعتقادات ِ خود ، در واقع در خانه ای هستیم که فقط یک پنجره دارد و اگر پنجره های دیگر به دنیای بیرون باز نکنیم دنیای بی نهایت را فقط از یک پنجره ی کوچک به صورت ِ بسیار ناقص خواهیم دید .  

 

قفس ، قفس است حتی اگر از طلا باشد . 

تمام ِ چیزهایی که اجازه ی خارج شدن از قفس را از ما می گیرند ، دشمن ِ ما هستند . در اغلب ِ موارد دشمن ِ ما ، خودمان هستیم . ترس ها ، ضعف ها و ناآگاهی های ما بزرگترین دشمنان ِ ما هستند . 

 

الگوی وَندرِر ، الگوی قهرمان است . قهرمان کسی ست که نظم ِ موجود را به هم زده و نظم ِ جدیدی ایجاد می کند . اولین ِ کار ِ قهرمان ، خروج از قفس ِ طلائی ست . قهرمان کسی ست که یک بینش ِ واقعی نسبت به خود و جامعه ی خود وارد می کند ، بسیار سخت ولی بسیار با ارزش است . او به دنبال ِ ارزش های خود است . به دنبال ِ آن که " چه چیزی برای من خوب است ؟ " . 

 

تفکر ِ وَندرِر این است که راه ِ من مخصوص و منحصر به خودم است و یک راه ِ همگانی نیست ! 

یک وِندرِر دنباله روی ِ خدایان نیست . خدایان   ارزش ها ، باورها ، افکار ، ترس ها و عقده هایی هستند که بر ما حکومت می کنند و ما جرئت ِ روبروئی با آنها را نداریم . مبارزه با خدایان ، توهین به ارزش هاست ! اگر با خدایان نجنگید تا پایان ِ عمر اسیر ِ خدایان می مانید . 

زخم ِ ما گاهی خدای ما می شود . زخممان را می پرستیم و نمی فهمیم . 

 

 

تَه نوشت : خیل ِ خب ! خودم می دونم که بازم طولانی شد !  این قسمتی که امروز توضیح دادم یکی از مهم ترین مباحث ِ جلسه ی قبل بود و تازه ، جلسه ی دیروز هم کلی درباره ی این آرک تایپ صحبت شد که هیچچی از صحبت های جلسه ی دیروزی ننوشتم و گذاشتمش برای پُست ِ بعد ! بعدم اینکه ترسیدم رشته ی کلام از دستم خارج شه ، واسه همین نوشتم که تا حدودی با این آرک تایپ آشنا شید تا بعد بیشتر دربارش توضیح بدم . من که مجذوب ِ این آرک تایپم ! تَه نوشت هارو ادامه نمی دم چون دیگه کَلّمو می کَنید ! تا برنامه ی بعد ، خدانگهدار !

نظرات 16 + ارسال نظر
جوجه کلاغ سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 02:37 http://6277799926.persianblog.ir

آیا اووووووووووووووووول ؟؟؟

بعله !

جوجه کلاغ سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 02:43

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااام حنانه جونم ..
به گمونم باید چندین بار دیگه بخونمش تا خوب برام جا بیفته ... آخه خیلی علمی بود عزیزم ...
ولی ازت خیلی ممنونم حنانه جونم ... درسته که طولانی میشه اما کامله و می دونم که برای تو هم با وجود کار و خستگی نوشتن طولانی سخته اما به خاطر ما تحمل میکنی این زحمتو
الهی فدات بشم ... همه عاشقتن .. هیشکی نیس که بخواد کله تو بکنه
بازم مرسی گلم ...

سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااام عزیزم.
آره ، می فهمم ! مطالب سنگینه و باید هِی مرور بشه تا برای آدم جا بیافته و در عین ِ حال به خاطر سپرده شه !

خواهش می کنم عزیزم. هر چقدرم خسته باشم دوست دارم که بنویسم چون فک می کنم حتی اگه یک نفر هم با خووندن ِ این مطالب زندگیش به سمت ِ مثبتی تغییر کنه ، ارزش داره ! خیلی هم ارزش داره !

مرسی عزیز دلم .

سحر سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 07:42 http://dayzad.blogsky.com/

چقدر مطالب سنگین مینوسی حنانه جان! فکر آی کیوی خسته ی مارو هم بکن خواهر!
بریم دوباره بخونیم شاید فهمیدیم!

الهی ! می فهمم سحر جان ، سنگینه ، عمیقه ولی به نظرم ارزش ِ چند بار خووندن رو دارن ! من که خودم در طول ِ هفته ۳ ، ۴ بار این مطالب رو مرور می کنم تا خوب به خاطر بسپرم و درک کنم .

مطمئنم با دو سه بار خووندن می تونی خوب درکش کنی ، می دونم طولانیه و وقتت رو می گیره ولی ارزشش رو داره !

شیر و خورشید سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 10:09 http://www.2maa.blogsky.com

مررررسی حنانه
این کلاس درس مجازی در این حال و احوال روحی خیلی می چسبه...

خواهش می کنم آنای عزیزم.
خوشحالم که دوست داری و لذت می بری !

ساره سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 10:12 http://fereshtegaan.mihanblog.com/

چه باحال بود !
اسم های عجیب غریبش خیلی تو ذوق میزد . کجایین این اسما ؟



والله خودمم نمی دونم کجائین ؟! اما خوبیه این کلمات ِ عجیب و غریب اینه که زود ملکه ی ذهن ِ آدم می شن !

دلارام سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 11:27 http://delaramam.blogsky.com

حنانه جون حرفهایی که میزنی برای من خیلی جالبه.آخه دقیقا مکمل کتابهایی هست که دارم میخونم .مرسییییی

واقعاً ؟!
چه خوب ! خوشحالم دلارام جان. امیدوارم با این مطالب بتونم کمکی کرده باشم بهت در درک ِ بهتر ِ این مباحث و مفاهیم !

آسانا سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 11:48 http://asanaaa.blogfa.com/

سلام دوس جون:

خوبی؟

واقعا عالی بود عزیزم دستت درد نکنه خیلی ممنون

اشکالی نداره که طولانی بود چون مبحث بسیار شیرین و مفید و اموزنده بود

ما تو درس شخصیت در مورد یونگ خیلی خونده بودیم ولی من اینارو نمیدونستم

واقعا برام جالب بود خیلی خوشم اومد

کلاستون محشره کاش همشهری بودیم و منم باهات میمودم و تو این کلاسا شرکت میکردم

خیلی به خود شناسی کمک میکنه

باعث میشه خودمون به خودمون کمک کنیم

مشتاقانه منتظر پست بعدی هستم

سلااااااااااااااااااااااااااااااااام عزیزم.
خوبم . تو چطوری ؟
خواهش می کنم.

خوشحالم که دوست داشتی !

آره ، کاش ! دلم می خواست همه ی بچه ها می تونستن توو این کلاس شرکت کنن ، همه آدمها ! بخدا فوق العادست ! خیلی به آدم کمک می کنه تا خودش رو بشناسه و راه ِ زندگیش رو پیدا کنه ! دقیقاً همونطور که گفتی ، کمکمون می کنه که یاد بگیریم خودمون به خودمون کمک کنیم و محتاج ِ دیگران نباشیم .

مرسی عزیز دلم . خوشحالم .

ماه نو-بهار سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 14:11 http://thenewmoon.blogfa.com/

کاش بیشتر توضیح می دادی
برام خیلی جالب بود
راستی حنانه جون گفتی این چه کلاسی ست که میری؟
میشه یه کم درموردش توضیح بدی

انشالله در پست ِ بعدی بیشتر توضیح می دم عزیزم.
خوشحالم که برات جالب بوده !

کلاس ِ یونگ ! مکتب ِ یونگ رو که تا به حال برترین مکتب ِ روانشناسی بوده و هست ، تدریس می کنن و ازین طریق به انسان کمک می کنن تا با درون ِ خودش ، خودآگاه و ناخودآگاهش ، سایه های وجودش ، آرک تایپ ها و ... بیشتر آشنا شه تا جائی که بتونه خودش رو بخوبی بشناسه و رفتارها و اعمال ِ خودش رو تحلیل کنه و سعی کنه راه ِ درست ِ زندگیش رو پیدا کنه ! کلاس ِ فوق العاده ایه و خیلی خیلی مفیده !

فرزانه سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 14:30 http://www.boloure-roya.blogfa.com

قفس ، قفس است حتی اگر از طلا باشد .

تمام ِ چیزهایی که اجازه ی خارج شدن از قفس را از ما می گیرند ، دشمن ِ ما هستند . در اغلب ِ موارد دشمن ِ ما ، خودمان هستیم . ترس ها ، ضعف ها و ناآگاهی های ما بزرگترین دشمنان ِ ما هستند .

این یه قسمت رو بایدم قرمز مینوشتی! بخاطر همین چیزهاست که آدمها از تغییر روش زندگیشون خوششون نمیاد.

دقیقاً همینطوره فرزانه جان !

وقتی آدم با خووندن و فهمیدن ِ این ها متوجه ِ اشتباهات و رفتار های درست و غلط ِ خودش می شه احساس می کنه بعد ازین بهتر می تونه قدم برداره ، تصمیم بگیره ، انتخاب کنه و حرکت کنه ! متوجه ِ ترس های بی مورد و بازدارنده ی خودش می شه !

کیارش سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 15:08 http://neveshtehakiarash.blogfa.com/


حنانه جان سلام مطالب بسیار عمیقی است به زبانی قابل فهم که البته هزاران سال است عرفاء ادیان به طرق گوناگون آنرا گفته اند معصومیتی که در واقع به معنای نا آگاهی است و بهشت کودک است بهشتی است که وقتی از آن خارج می شویم و به کنکاش زندگی خود می پردازیم می بیینم بهشت نبوده است بله برای رسیدن به بهشت واقعی رنج بسیار باید
گرچه وصالش نه به کوشش دهند
در طلبش هر چه توانی بکوش
این مرحله را می توان به سقوط از بهشت تعبیر کرد و می توان به رجعت به اصل خویش نامید رجعتی که به آن معصومیت کودکی آگاهی را اضافه می کند
رهائی از اسارتی که دنیا و خود برای خود ساخته ایم به این سادگی امکان پذیر نیست و به عشق نیازمند است
بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید
در این عشق چو مردید همه روح پذیرید
فنای در این مرحله آن ایمان قوی از روی آگاهی را تقدیممان می کند . به هر حال همرهی این راه بی خضر وقت ممکن نیست راه بلدی باید تا ما را از افتادن در قفسی دیگر باز دارد .
مطلب بسیار عمیق و ژرف است .
و از تو که با این مطالب ما را به فکر وامیداری بسیار سپاسگذارم .

ممنون کیارش ِ عزیز از توضیحات ِ جالب و خووندنیت و شعرهای زیبائی که لابه لای مطالب نوشته بودی و توضیح داده بودی !

انشالله همه مون بتونیم خودمون رو ازین زندان هایی که برای خودمون ساختیم خلاص کنیم و راه غ درست رو پیدا کنیم و حرکت کنیم و به مقصدمون برسیم .

خواهش می کنم. خوشحالم که این مطالب براتون جذابه ، می خوونید و استفاده می کنید . خیلی خوشحالم !

رحیم سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 18:33 http://WWW.RAHIMJAN.BLOGFA.COM

سلام وبلاگ جالبی داری ممنون میشم به ما هم سر بزنی با تشکر[گل]

سلااااااااااااااااااااااااااااااام.
ممنون.

کیانا سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 22:12 http://www.semi-burntgeneration.blogsky.com

همه همه همش خیلی فوووووووووووووق العاده بووووووووووود حنانه جوووووووونم ....خیلی معرکه ای گلم .....

بنویس همینجوری طولانی بنویس من هواتو دارمممممممم

مرررررررررررررررررررررررررررررسی عزیز دلم .

بازم مرررررررررررررررررررررررررررسی کیانا جونم.

بهروز(مخاطب خاموش) چهارشنبه 8 تیر 1390 ساعت 01:32

دستت درد نکنه...
فقط یکمی گنگ بود...
کتاب مرد مرد رو به آقایون توصیه می کنم.

خواهش می کنم.
همه تلاشم رو کردم که طوری بنویسم که خوب متوجه شید ! البته اگه پست های قبلی که راجع به این موضوع بود از اول دنبال کرده باشی بعید می دونم برات گنگ باشه !
اگه سوالی برات پیش اومد بپرس اگه بتونم جواب می دم و اگه نتونم از استادم می پرسم !

آوا چهارشنبه 8 تیر 1390 ساعت 04:11

ممنون بخاطر وقتی که اینجا
میذاری و انقده اطلاعات
خوب خوب میدی
بهمون.موفق
باشی..
یاحق...

خواهش می کنم آوا جان.
مرسی.
تو هم موفق باشی.

آوا چهارشنبه 8 تیر 1390 ساعت 04:16

اوه کامنت قبلی واسه یجای
دیگه بود.شرمنده..حواس
ندارم.اومدی پاکش
کن .فدات
یاحق...

پاکش کردم عزیزم.

بچه مثبت چهارشنبه 8 تیر 1390 ساعت 22:36

ما رو از خوندن این پست معاف کنین
برای بچه هایی که تو درسای کنکورشون موندن این ی تحدید حساب میشه

اوه ، پس حسابی درگیر درس و کنکوری !
موفق باشی عزیزم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد