یادت باشه سایه ها ممکنه یه روزی خودشون رو نشون بدن !

شاید باور نکنی وقتی می گم : 

« همه ی آدما ، همه ی پتانسیل های منفی و مثبت رو توو وجودشون دارن ، یعنی هر کاری از هر آدمی ممکنه سر بزنه ! » 

 

ما آدما فِک می کنیم بعضی کارا فقط مخصوص ِ بعضی آدماس !  

فُلانی رو می شناسی ؟ آدم کشته ! مرتیکه ی فُلان فُلان شده ! 

دختره ی هرزه ! فاحشه ست ! معلوم نیس با کیا خوابیده ؟! 

مَردَک ِ دزد ! از اولش هم دستش کَج بود ! 

و ... 

 

اونی که مرتکب ِ قتل شده ، هیچوَخ فِک نمی کرد که یه روزی یه همچین کاری ازش سر بزنه ! 

دختری که هرزه و فاحشه خطابش می کنیم و فِک می کنیم دیگه کثیف ترین آدم ِ روی ِ زمینه ، هیچوَخ فِک نمی کرد کارش به اینجا بکشه !  

اونی که دزدی می کنه هم هیچوَخ فِک نمی کرد یه روزی دزد خطابش کنن ! 

و ... . 

 

ما آدما راحت درباره ی هر کسی و هر چیزی قضاوت می کنیم و به خودمون اجازه می دیم که برچسب ِ مثبت و منفی ، پاکی و ناپاکی ، خوبی و بدی به هر کسی بزنیم اما 

اگه اینو بدونیم و باور کنیم که پتانسیل ِ تمام ِ کارهای منفی و مثبت توو وجود ِ تک تکمون هست و این احتمال وجود داره که اگه ما هم توو شرایطی که دیگران قرار گرفتن قرار بگیریم ، همون کار یا حتی بدترش ازمون سر بزنه ، اونوَخ دیگه راجع به هیچ کس راحت قضاوت نمی کنیم ، دیگه برچسبی به کسی نمی زنیم !  

 

فقط کافیه یه بارَم که شده خودتون رو جای اون آدم بزارین ! اونم از اولش این کاره نبوده ! اونم پاک به دنیا اومده ! یه دلیلی وجود داشته که باعث شده اون آدم تو تصمیم گیری و انتخابش ضعیف عمل کنه و مرتکب ِ چنین کاری بشه ! 

خدا رحم کرده که خیلی از اعمال ِ آدمها پوشیده و پنهان باقی می مونه و انقد خدا مهربونه که  عیب یا خطای بندَش رو می پوشونه و حتی می گه در کار ِ دیگران تجسس نکنید ! 

 

کاش انقد ظاهر بین نباشیم ! 

کاش هر بار که می خوایم راجع به کسی حرف بزنیم یا قضاوت کنیم یادمون بیافته که : 

« تمام پتانسیل های منفی و مثبت در وجود ِ من هم قرار داره و ممکن بود و هست که این کار از من هم سر بزنه ! » 

 

 

تَه نوشت ۱: این روزا فرصتم خیلی کمه ، سخت مشغول ِ ترجمه ام ، ترجمه ی کتاب ! از وقتی از کتابفروشی اومدم بیرون با دکتر ِ روانشناسم همکاری می کنم ، بهم پیشنهاد ِ کار کرد ، اونم کارهایی که علاقه دارم بهشون ، طراحی ، ترجمه و هر از گاهی هم تایپ ، تایپ ِ مطالب ِ مربوط به روانشناسی که هم علاقه دارم و هم کلی به اطلاعات و آگاهیم اضافه می کنه ! قصدم از گفتن ِ اینا این بود که دلیل ِ کمرنگ بودنام رو بدونین ، دیگه خبرای دنیای مجازی دیر به دیر بهم می رسه و بعضی تبریکا و تسلیت هارو مجبورم با تاخیر اعلام کنم . 

رهای عزیزم ، در برابر ِ غم ِ بزرگی که روو قلب ِ تو و خانوادت سنگینی می کنه ، واقعاً نمی دونم چی بگم ! همونطور که قبلاً بهت گفتم گاهی وقتا هیچ واژه ای نمی تونه تلخی ِ بعضی  اتفاقات و لحظات ِ زندگی رو شیرین کنه ! فقط می خوام بدونی که توو این مدت به فکرت بودم و در غمت شریک ! برای تو و خانوادت از خدا صبر خواستم ! امیدوارم بعد از این شادی های پی در پی رو تجربه کنید ! 

نظرات 11 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 6 مهر 1390 ساعت 15:16

سلام . خیلی دلنشین بود

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااام.
مرسی .
نه اسمی ؟!
نه آدرسی ؟!

دل آرام چهارشنبه 6 مهر 1390 ساعت 16:34 http://delaramam.blogsky.com/

سلاااااااااااام حنانه عزیزززززم خیلی وقت نبودیییی . البته دلیلش رو گفتی و غیبتت موجه هست عزیزم(جو مهر منو گرفته )

راست میگی همه پاک به دنیا میان و قضاوت کردن اشتباهه دربارشون اما عزیزم همه ما توی زندگیمون روزهایی رو داشتیم که شاید حاضر بودیم قید همه چی رو بزنیم و کارهایی که نباید ازمون سر میزد ولی اینکار رو نکردیم . من نمیخوام خلافکارها رو متهم کنم اما مطمئنم خودشونم جاهایی کم کاری کردند و حق به جانبشون نیست .

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام خانوووووم.
بله خانووم معلم ، اینروزا خیلی سرم شلوغه و واقعاً فرصت نمی کنم . گاهی واقعاً دلم لک می زنه برا اینجا و آدماش ولی خب فرصت نمی کنم.

می دونی دل آرام ، منظور ِ من اینه که ما هیچوقت نمی تونیم درباره ی خوب و بد بودن آدما قضاوت کنیم وقتی توو شرایط اونها نبودیم . من همیشه وقتی آدمی رو می بینم که کار خلافی ازش سر زده دلم براش می سوزه و فکر می کنم آخه ریشه ی این کارش چی بوده ؟ چه چیزی باعث شده که این ادم دست به یک چنین کاری بزنه ؟ از اول که خلافکار به دنیا نیومده ؟ درسته که آدم عقل داره و باید درست و غلط رو تشخیص بده و انتخاب کنه ولی اگه اون آدم خوب فرق ِ درست و غلط رو یاد نگرفته باشه چی ؟ اصلاً اگه خود ِ من جای اون بودم و توو شرایطی که اون رشد کرده ، چنین کاری ازم سر نمی زد ؟ ما راحت راجع به دیگران نظر می دیم و متهمشون می کنیم در حالی که هیچوقت ذره ای خودمون رو جای اونها نمی زاریم .

ماه نو-بهار چهارشنبه 6 مهر 1390 ساعت 18:12 http://thenewmoon.blogfa.com

سلام گلم
درست می گی
ای کاش اینقدر راحت در مورد دیگران قضاوت نکنیم
نمی دونم اما همونطور که داری می گی در وجود همه پتانسیل های + و - هست
ما می تونیم در جایگاه افراد ی که بی رحمانه اونا رو تحلیل می کنیم قرار بگیریم و اونوقته که می بینیم ازونا بدتر رفتار می کنیم یا بلعکس شاید اونا اگه در موقعیت ما بودن خیلی از ما بهتر می شدند

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااام عزیزم.
آره ، ممکنه اونا اگه جای ما بودن و در شرایطی که ما بزرگ شدیم ، هم بهتر از ما می شدن و هم موفق تر ، پاک تر... !

[ بدون نام ] چهارشنبه 6 مهر 1390 ساعت 18:31

روم نشد اسم و ادرس بزارم. راستی تا حالا بت گفتم ادرس وبلاگت:فلوتِ زن خیلی برام جالب بوده و هست، من توقع داشتم فلوت زن باشه ولی فلوتِ زن

چرااااااااااااااااااااااا؟!
خوشحال می شم باهات آشنا شم و یه دوست ِ جدید به دوستام اضافه شه !

نه عزیزم ! همون فلوت زن ِ ! اون حرف ِ e که آخر ِ فلوت هست ، در واقع در املای انگلیسی ِ کلمه ی فلوت باید باشه ! یعنی املای انگلیسی ِ درستِ کلمه ی فلوت اینه : Flute و بدون ِ حرف ِ e در آخرش اشتباهه !

کیانا پنج‌شنبه 7 مهر 1390 ساعت 00:25 http://www.semi-burntgeneration.blogsky.com

سلااااااااااااااااااااااااااااااااام حنانه خوش صدای من
خوبی عزیزم؟
دقیقن همینطوره ک میگی. ما با این قضاوتامون خیلی وختا خیلی چیزهاو خیلی ادمارو داغون میکنیم....
کاش یادبگیریم بیخودی و نشناخته قضاوت نکنیم...
الهی همیشه سرت به این مشغولات خوب گررم باشه عزیزممممم

سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام عزیز دلم.
خوبم. تو چطوری؟
اگه ما آدما این کار ِ قضاوت کردن رو به خدا بسپریم و دیگه توو این یه مورد دخالتی نکنیم بیشتر ِ مسائلمون حل می شه !

مرسی خانوم خانوما !

مجتبی پنج‌شنبه 7 مهر 1390 ساعت 09:21

سلام
برچسب زدن توی این دوره جزء جدا نشدنی زندگیمون شده توی همه زمینه ها از سیاسی و اجتماعی گرفته تا خاله زنک بازی و زیر آب زنی سر کار
خوش باشی و شاد

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام.
بله متاسفانه ! اونقدر که وقت و انرژی صرف ِ این کارهای بیهوده می کنیم اگه در جاهای دیگه خرج می کردیم موفق تر بودیم .
ممنون.

فرزانه پنج‌شنبه 7 مهر 1390 ساعت 09:24 http://balot.persianblog.ir/

حرفات درسته
هیچی مثل ظاهر بینی و سطحی نگری خطر ناک نیست
هیچ کی نمی دونه فردا میخواد چکار کنه

بله ،
یه کم عمیق بودن بد نیست ! فهمیدن ، درک کردن !

آوا پنج‌شنبه 7 مهر 1390 ساعت 23:23

این حرف ِ همیشگی ِ من به خیلیاس که وقتی
تو موقعیت و شرایطای مختلف آدما نیستین
پس حق اظهار ِنظر راجع بهیچ چیزیشونو به
هیچ وجه ندارین..تو موقعیت خوب خوب
پرورده شدن و خوب موندن مهم نیس.
تو موقعیتای بد و سخت خوب موندن
هنره................................
اما در مورد ته نوشتت: من هم دیر
متوجه شدم....امیدوارم رهابانو
جان تسلیت من رو هم بپذیره..
از خدا واسه ایشون و خونوادهء‌
عزیزشون صبر رو خواااااهانم
روح عزیزشون شااااااااااااااد
یاحق...

درسته آوا !
همینطور نشستن و درباره ی دیگران اظهار نظر کردن کار ِ راحتیه ، مهم اینه که توو شرایط ِ اونا باشیم و ببینیم در عمل هم می تونیم بهتر از اونا باشیم یا... ؟!

رها توو شرایط ِ سختیه ! امیدوارم خدا کمکش کنه !

عاطفه جمعه 8 مهر 1390 ساعت 01:41 http://hayatedustan.blogfa.com/

سلام حنانه ی عزیزم-
الهی موفق بشی تو هر کاری که دوس داری-
این قضاوت کردن بد مرضیه!

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام عاطفه جان.
قربونت برم خانووومی !
بد ! بد !

[ بدون نام ] جمعه 8 مهر 1390 ساعت 13:41

سلام علیکم مجدد

نه به دوستات اضافه نمیشه. اخه قدیما دوست بودیم

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااام.

خب بلاخره خودتو معرفی می کنی یا نه ؟!!!!

ساره شنبه 9 مهر 1390 ساعت 15:39 http://fereshtegaan.mihanblog.com/

هیچ کس همه چیز رو در مورد دیگری نمی دونه . پس حق قضاوت نداره . می گن خدا کسی رو بی دلیل خلق نکرده. پلید ترین و کثیف ترین خلقتش هم دلیلی داشته برای خلق شدن و بودن ... فقط کسی به خودش زحمت پیدا کردن اون دلیل رو نمیده .

آره متاسفانه ! همینه که می گم ظاهربین شدیم !
دیگه دوست ندارم راجع به هیچ کس قضاوتی بکنم یعنی همیشه از قضاوت کردن می ترسم !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد